Dolgozat a Waldorf-pedagógiáról 1997: Bevezetés
Hogy dolgozatom témájául választottam a Waldorf-pedagógiát, annak több oka
is van.
Az első és legfontosabb, hogy ebben a pedagógiában találtam meg a saját
pedagógiai nézeteimet egy sokkal teljesebb és kidolgozottabb formában. Az ennek
alapjául szolgáló antropozófikus világszemléletet is bizonyos mértékig
magaménak vallhatom, tehát amiről írok, az életem része is, nemcsak egy
megvizsgálandó téma.
A második indokomat a magyarországi egészségügyi adatok támasztják alá.
Mindenki számára ismert, hogy elsők vagyunk a világon az öngyilkossági
haláleseteket tekintve, előkelő helyen vagyunk szív-és érrendszeri
megbetegedésekben, alkoholfogyasztásban. Sokat hallani a romló erkölcsökről, a
fiatalkori bűnözés terjedéséről, gyermekprostitúcióról, a kábítószer
terjedéséről. A tanárok panaszkodnak, hogy a mai fiatalok szemtelenek, sokszor
brutálisak, kegyetlenek, kezelhetetlenek, nem érdekli őket se a tanulás, se a
munka, nem becsülik meg az emberi értékeket és még sorolhatnám. Ezeket sokan
sok felé idézik, mégsem veszi őket elég komolyan senki.
Azt hiszem a fent említett „eredmények" mellett teljesen felesleges a
mai ifjúság régiekhez viszonyított nagyobb tudására hivatkozni. Az ember
embersége kezd teljesen elveszni, melynek következménye az egyre embertelenebb
mesterséges környezet, mely természetesen együtt jár a természeti környezet
pusztításával is.
Hol itt a fejlődés ha az egyre növekvő tudásunk eredménye a saját
életfeltételeink pusztítása? Hiszen az egyre újabb technikai, orvostudományi,
felfedezések is arra szolgálnak csak, hogy az általunk létrehozott
„civilizációs betegségeinket" ellensúlyozzák.
Véleményem szerint ezt az egyre romló tendenciát csak egy alapjaiban más
pedagógiai, világnézeti változás állíthatná meg. Nem elég az előző
„javítgatása", mert az csak „tüneti kezelés" lenne.
Ezt a véleményemet támasztja alá az új NAT bevezetésének szükségessége is.
A NAT „A tanulók személyiségét kibontakoztató pedagógiai folyamat"-ról
beszél. A Testi és lelki egészségről szóló részben ezt olvashatjuk: „Az iskolára
nagy feladat és felelősség hárul a felnövekvő nemzedékek egészséges életmódra
nevelésében. Minden tevékenységével szolgálnia kell a tanulók egészséges
testi, lelki és szociális fejlődését. (...) Az egészséges életmódra nevelés
nemcsak a betegségek megelőzésének módjára
tanít, hanem az egészséges állapot örömteli megélésére és a harmonikus
élet értékként való tiszteletére is nevel."1 Pedagógusnak lenni óriási
felelősség, hiszen rajta keresztül valósulhat meg minden cél és ezek a célok és
alapelvek, már egy egészen más hozzáállást kívánnak meg tőlünk, mint eddig. Nem
lehet kikerülni a változtatást! Ez nem csak törvényi, hanem emberi
kötelességünk is.
A testi és lelki egészségre nevelést azért is emeltem ki külön, mert
véleményem szerint ha ez a cél nem valósul meg az oktatásban, akkor az összes
többi sem fog, hiszen az önmagával, társaival, környezetével harmóniában élő
ember képes csak a saját nemzeti kultúráját, az európai és az egész emberi
kultúrát is magáévá tenni és azt gazdagítani.
A Waldorf-iskolák jó példával szolgálhatnak nekünk, hiszen ezekben az
iskolákban már több mint hét évtizede folyik az a fajta emberi oktatás és
nevelés, amely most az új NAT céljaiban és alapelveiben is megfogalmazódik.
Végezetül egy Zen történetet szeretnék idézni:
„Nan-int az idős Zen mestert meglátogatta egy tudós, hogy a Zenről kérdezze
őt.
A mester üdvözölte, bevezette szobájába és teával kínálta. Fogta a csészét
és töltött. A csésze tele lett, de ő csak töltött tovább. A tea már folyt le a
padlóra.
A tudós egy darabig nézte, de aztán nem bírta tovább, és felkiáltott:
- Nem látja, hogy tele van? Nem fér bele több!
- Mint ez a csésze úgy tele van Ön is előítéletekkel. Hogyan mutassam meg, hogy mi a Zen, ha nem üríti ki a csészéjét?!"
Mindezek fényében szeretném bemutatni a Waldorf-pedagógia
lényeges vonásait, sajátosságait, kiemelve nemcsak a testnevelés, hanem az
egész oktatási folyamatot átható mozgás, tevékenység, ritmus szerepét is.
Gondolataim olvasmányaimra, Vekerdy Tamás
előadásaira, és arra a sajnos csak két hét tapasztalataira épülhetnek, melyet a
Pesthidegkuti Waldorf-iskolában tölthettem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése