OTDK: '97: Testnevelés a Waldorf iskolákban
Dolgozatom
mellékletében látható egy németországi Waldorf-iskolából (Braunschweig) származó
testnevelés-tanterv. A táblázatból is jól látszik az, hogy csak a legfontosabb
tényezők vannak feltüntetve: a gyerekre melyik életkorban, általában mi a
jellemző és hogy bizonyos képességeit
mikor és milyen jellegű gyakorlatokkal tudja a tanár a megfelelő módon
kibontakoztatni. Nincsenek megszabva minimum szintek, hiszen tudják jól, hogy
nem a méterek, és a másodpercek fontosak, hanem az egész ember fejlődése. A
mozgáson, a cselekvésen keresztül is bizonyos lelki, akarati tulajdonságokat
kell, hogy a gyerek kifejlesszen magában. Ebben a folyamatban természetesen
testi vonatkozásaiban is megfelelően fejődik, hiszen ezek nem választhatók el
egymástól.
Mint az
a táblázatból is kiderül, itt az első 2 évben nincs testnevelés óra, „csak” játék óra, melyet az osztálytanító tart. A
gyerek ebben a korban még kötődik az osztálytanító személyéhez, ezért
mindenképpen fontos, hogy ő tartsa ezt az órát is, melynek felépítését az kell,
hogy vezesse, hogy a gyerek a társival együtt az egység élményét élhesse át.
Ezért mozgásanyaga elsősorban népi játékokra épül, ezen belül is az énekes,
mondókás, ritmusos körjátékok dominálnak. Az első két évben tehát nem pusztán
mozgásról van szó, hanem a közösen átélt ritmusokon, énekeken, élményeken.
A kör,
mint a teljesség szimbóluma a teljesség élményének átélését, elmélyülését is
segíti a gyerek számára.
A 3.
osztálytól szaktanár tartja az órát, melyek hasonlóan, mint a többi tantárgy 45
percesek. Ettől kezdve válik alkalmassá a gyerek arra, hogy határozottabb
mozgásformákat is elsajátítson, de még itt is mesékbe, történetekbe ágyazva,
vagy utánzó játékok formájában. Ettől kezdve lép be az un. Bothmer gimnasztika
is, melyben ritmus és térgyakorlatok dominálnak, célja pedig a test-és
térérzékelés elmélyítése. Kidolgozásának alapjául a gyermeki szervrendszer
alakulásának törvényszerűségei szolgáltak, így az jobban igazodik a csontok, az
inak, és a véredények fejlődésének sajátosságaihoz.
Egyre
nehezedő mozgásformákon keresztül 12 éves koruk környékén jutnak el a
tulajdonképpeni sportágakig, melyek természetesen megegyeznek az általunk
ismert sportágakkal. Egyedül futballt nem tanítanak, mert -ezt Vekerdy Tamástól
hallottam- pszichológiai vizsgálatok is megerősítették, hogy ebben a korban, a
lábra koncentrált ilyen jellegű képességfejlesztés agresszív viselkedésre tesz
hajlamossá.
Az
általam látogatott iskolában a következő sportágakkal találkoztam: atlétika,
torna, úszás, röplabda, kosárlabda, tájékozódási futás, mezei futás, íjászat és
falmászás. (Az íjászatra és a falmászásra egy közeli nevelési központban van
lehetőség kedvezményes áron.) Itt heti 3 alkalommal van testnevelés óra, ezen
kívül röplabdából és kosárlabdából tartanak külön edzéseket is, emellett év
végén megrendezik az ókori görög olimpiák mintájára a saját olimpiájukat,
melyet teljes mértékig abban a szellemben, korhű jelmezekben bonyolítanak le -erre
készülnek is külön pár alkalommal.
Természetesen,
mint ahogyan minden iskolában itt is az iskola lehetőségei, a környezet sajátosságai,
a hagyományok befolyásolják a sportolási, mozgási lehetőségeket.
Elindulnak
kerületi versenyeken is, ott jó eredményeket is érnek el, pedig náluk sohasem a
minél jobb eredmény elérése a cél, hanem az emberi teljesítmény maga, annak
átélése, megbecsülése.
Az
itteni Waldorf-iskolában a testnevelés órákon tapasztalt sajátos, bensőséges,
felszabadult hangulat nagyon megfogott. A felszabadultság itt nem az indulatok
féktelen kitombolását jelentette, hanem a gyereknek egy önmaga által
egészségesen szabályozott, örömteli, fair játékát, mozgását.
Írásban
mindezt érzékeltetni szinte lehetetlen, de talán egy 3. osztályos óra
leírásával mégis közelebb kerülhetünk hozzá:
A tanár
a teremben várta a gyerekeket. Ez egyébként minden órára jellemző! Óra elején a
gyerekek szabadon szaladgálhatnak a teremben, felmászhatnak a bordásfalakra,
csimpaszkodhatnak a kötélen, tehát mindent igénybe vehetnek, amit csak lehet.
Hozzá kell tennem, hogy óra előtt mindig példás rend volt a teremben.
Ez a
rész 3-5 percig tartott. A tanár szó nélkül odament a terem közepére és
letérdelt. Akik ezt észrevették, már rohantak is, köréje ültek és így egy
percen belül mindenki ott volt mellette. Elmondta, hogy „Halász-fogót"
fognak játszani. Név szerint jelölte ki az első fogókat és már kezdődött is a
játék. A végén nem hirdettek győztest! És ezt tapasztaltam a többi osztályban
is, hogy a nem csapatjátékokban nem hirdetnek győztest, de ezt a gyerekek nem
is igénylik, felszabadultan játszanak.
Ezután
szétszórtan helyezkedtek el és következett a Bothmer féle nyitógyakorlat. A
tanár velük szemben állt és mutatta.
Aztán
leültek a terem szélén álló padokra, szemben a 4 kötéllel. Midig név szerint
szólítva mentek egy-egy kötélhez. Így mindenki látta a másikat, szurkoltak is
egymásnak. Akinek kevésbé jól ment ahhoz a tanár odament, segített. Ebből két
sorozatot csináltak.
Aztán a
tanár azt mondta: „Van számotokra egy meglepetésem…mire visszajövök, alakítsatok
egy szép, nagy kört.” A gyerekek nagy izgalommal és igyekezettel alakították ki
a kört. A tanár beállt a kör közepére és felmutatott két kislabdát, amelyek
ekkorra készültek el. Elmondta, hogy igazi bőrből készült és hogy fénymaggal
van kitömve. Aztán azt mondta: „És most hidat építünk egymás közt!”
Ez úgy
történt, hogy a tanár a jobb kezében lévő labdát mindig a következő gyereknek
dobta, mindig jobbra haladva, miközben bal kézzel elkapta az előző gyerek által
visszadobott labdát. Közben volt, hogy valaki elejtette, ekkor a többiek
elkezdték „cikizni”. A tanár erre csak nyugodtan azt mondta, hogy: „Ha mindenki
arra figyel, hogy ő maga el tudja kapni a labdát, és nem a másik dolgával
foglalkozik, akkor biztosan végig fog érni a kör és felépülhetnek a hidak
egymás közt. Addig csináljuk, amíg egyszer végig nem ért a kör.” Utána is még
kétszer-háromszor elejtették a labdát, de már senki sem kiabált a másikra,
hanem lélegzet visszafojtva figyelt. Amikor végig ért a kör, mindenki
felszabadultan ujjongott.
A
következő gyakorlathoz a tanár is beállt a körbe. A bal tenyerüket felfelé
fordították, kanalat formálva belőle, a jobbat pedig lefelé fordítva rátették a
másik bal tenyerére. Aztán egyszerre mindenki a kezeit a mellkasa előtt
összetette, majd vissza. „A bal kézbe mindig kapsz, a jobbal mindig adsz”-
mondta közben a tanár. Amikor már sikerült teljesen egyszerre csinálni, akkor
útjára indította az egyik kislabdát. Később be kellett csukni a szemüket, hogy
csak érezni tudják egymást és a labdát.
Az
utolsó gyakorlathoz egyes oszlopba álltak a gyerekek, a tanár velük szemben
lerakott egy padot hosszában, a végéhez egy szivacsot. Közben mesélt. „Most
mindannyian egy hajón utazunk...a hajó léket kap egy sziget közelében és elkezd
süllyedni. Ezért egyesével végig kell szaladnotok a pallón és át kell ugranotok
a szigetre. Ahogy a hajó süllyed, úgy távolodik is a szigettől. Akinek nem
sikerül átugrania és beleesik a vízbe, az átváltozik vízi állattá, mert ez egy
varázs víz..." A gyerekek óriási igyekezettel ugráltak át a szivacsra,
amit a tanár minden sorozat után kicsivel hátrébb húzott és mindig szólt, hogy
„ismét távolodik a sziget!" Akik „beleestek a vízbe", azok egyből
kérdezgették, hogy milyen állattá változtak.
Óra
végén a szokott módon felsorakoztak az ajtó elé, és ahogy mentek ki a teremből,
a tanár mindenkivel kezet fogott, egy pillanatra egymás szemébe néztek és úgy
búcsúztak el egymástól: „Viszont látásra!"
Az
utolsó gyakorlatot láthattam egy szintén 3-as osztályban egy bemutató órán,
melyet tanítóképzős hallgatóknak tartottak egy hagyományos iskolatípusból
érkező osztállyal. Ott a gyakorlatot a végrehajtás módja szerint közölte a
tanár, valakivel be is mutattatta. A gyerekek itt bizonytalankodva, nagyon
alacsony intenzitással és kedvetlenül végezték a gyakorlatot. Később a tanár a
pad vége és a szivacs közé betett egy 5 kilós medicinlabdát, mint „kényszerítő
eszközt”, hogy ezzel kényszerítse a gyerekeket az ugrás hosszának
megnövelésére. Ettől a gyerekek még pontatlanabbul hajtották végre a feladatot.
Voltak, akik a labda és a pad vége közé érkeztek a talajra és aztán ugrották át
a labdát, voltak akik megtorpantak a pad végénél és nem mertek elugrani.
Tudom,
hogy messzemenő következtetéseket nem lehet levonni e két eset alapján, de az
mindenképpen szembetűnő volt, hogy a waldorf-iskolai órán a gyerekek a félelem
és bizonytalanság minden jele nélkül, felszabadultan és a tőlük telhető
maximális intenzitással hajtották végre a feladatot.
A
képzeletbeli hajó süllyedése és a sziget távolodása nem kelt félelmet a
gyerekben, mert ő is tudja, hogy nem az a valóság, az egész csak játék. „Azt
játsszuk, hogy süllyed a hajó és nekünk át kell ugranunk a szigetre...” Ettől
kezdve a gyerek ezt a helyzetet a tőle telhetően megoldja, és egy percig sem
kezd el siránkozni, hogy mi lesz vele: felszabadultan játszik! Persze eközben
akarati tulajdonságai mellett testi képességei is fejlődnek.
Ezzel a
példával csak érzékeltetni szerettem volna a két módszer közötti különbséget.
Azt hiszem jól látszik az is, hogy a gyerek szempontjából, /nem a méterben mért
eredmény szempontjából! / melyik az, amelyik segíti a gyerek egészének fejlődését.
Azt az
eddig leírt fejezetekből láthattuk, hogyan hatja át a mozgás, a tevékenység az
összes tárgy oktatását, így azt hiszem egyértelművé vált, hogy a testnevelés
oktatása összhangban van ezzel és épít rá.
Most
arra szeretnék példát írni, amikor a testnevelés órán tanultakat használják fel
más tárgy oktatásánál. Erre legszemléletesebb példát egy hatodikos testnevelés
órán láttam, amelyből csak ezt az egy részt szeretném kiemelni.
Az órán
a görög birkózást vették. Mindenek előtt a tanár elmondta az ehhez tartozó
mondát, aztán bemutatta az egyik gyerekkel hogyan is történik ez, miközben
elmondta és bemutatta mit szabad és mit nem.
Ebből a
történetből kiderült, hogy ez a görög istenek egymás elleni küzdelmét jeleníti
meg. A szabályok ismertetése abból indult ki, hogy a két birkózó
összekapaszkodó kezei között kialakuló körben egy „üveg-világ van", ezért
úgy kell küzdeni, hogy ez az üveg-világ ne törjön össze. (Itt is érdemes
megfigyelni a feladat közlését, felépítését, mennyire tökéletesen illeszkedik a
gyerek életkori sajátosságaihoz.) Csak eztán kezdték el a küzdelmet, melyből a
tanár a küzdelem szépségét és tisztaságát emelte ki, nem a mindenáron való
győzelmet. Így természetesen a gyerekek is erre törekedtek.
Az itt
elsajátított ismereteket tudja az osztálytanító az éppen zajló történelem
epocha anyagába beilleszteni.
Végezetül
szeretném összefoglalni tapasztalataimat, melyeket nem csak a testnevelés
órákon, hanem a gyerekeket más órákon, szünetekben, egymás közt, a tanárokkal
szemben is megfigyelve szerezhettem.
Ami első
pillanatban feltűnt, hogy a gyerekek tartása sokkal egyenesebb, tekintetük
nyíltabb, mint a más iskolákban tanulóké. Minden helyzetben, tehát egymás közt,
órán, a tanárokkal szemben választékosan, szebben artikulálva fejezik ki magukat,
mint kortársaik. Ide kapcsolódik, hogy semmilyen helyzetben nem hallottam
káromkodni őket akkor sem, ha tanár nem volt jelen, pl.: szünetekben.
Ami
szintén nagyon megragadott, hogy a szünetekben nem ütik-verik, cibálják
egymást, hanem maguktól játszanak kör-és fogó játékokat, közben énekelnek,
nevetgélnek tehát egyértelműen a saját örömükre, egy belső indíttatásból teszik
ezt, nem kényszerből! Az, hogy ezt láthattam számomra egyértelművé tette, hogy
az itt folyó munka meghozta egyik legszebb gyümölcsét!
Az egyik
szünetben véletlenszerűen összetalálkoztam két hetedikes lánnyal, akiket
hatodikos korukban hoztak át ide egy másik iskolából. Az egyik lány elmondta,
hogy szülei azért íratták át ide, mert előző iskolájában állandóan fájt a feje
a gyomra, alvászavarai voltak az állandó stressz miatt. Természetesen utált
iskolába járni. Amióta itt van, azóta panaszai megszűntek, és szeret iskolába
járni.
Egy
hatodikos lány lázasan is eljött iskolába annak ellenére, hogy szülei nem
örültek az ötletnek. Egy másik iskolában melyik diák teszi ezt meg?
A
testnevelés órákon azt tapasztaltam, hogy sohasem pusztán a mozgás volt a
lényeg, hanem az egész személyiség alakulása. Minden gyakorlatból, játékból a
másik segítése, az együttműködés eredményessége, a másik terének, szabadságának
tiszteletben tartása volt kiemelve és ezt a gyerekek magukévá is tették. Így
mindig egy felszabadult, de rendezett, családias hangulat alakult ki az órákon,
mely véleményem szerint a tanár és diák között kialakult kölcsönösen tisztelet-
és szeretetteljes emberi kapcsolatnak volt köszönhető.
Mint arra már a Waldorf-iskolák általános
jellemzésénél is utaltam, az itt tanulók egyáltalán nem tudnak kevesebbet a más
iskolákban tanulóknál, tehát az egy tévhit, hogy azért szeretnek idejárni a
gyerekek, mert itt mindent szabad és csak eljátszanak egész nap. De ez talán
érzékelhető volt ebből a dolgozatból is, hogy nagyon is pontos rendje,
struktúrája van az egész folyamatnak, tehát nem ötletszerűen folyik az oktatás,
sőt az itt tapasztalt összhang és rend messze meghaladja a más iskolákban
tapasztaltakat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése