OTDK '97: Utószó
Dolgozatomban
megpróbáltam egy átfogó képet adni a Waldorf-pedagógiáról. Ezért írtam elég
hosszan az első iskola megalakulásának körülményeiről, a pedagógia
megalkotójáról is. Igyekeztem bemutatni azt, hogy a Waldorf-pedagógia
koncepciója teljes mértékig összhangban van az új NAT-ban megfogalmazott
célokkal, alapelvekkel, a műveltségi területek oktatásának követelményeivel,
tehát alkalmas arra, hogy segítségül szolgáljon minden tanárnak, aki majd saját,
helyi tantervét, tanmenetét, óravázlatát írja, ebből is ötleteket, szemléletet,
meríthet. De ami
miatt még fontosabb elgondolkodnunk ezen a pedagógián, az a bevezetőmben leírt
tények! A Waldorf-pedagógia gyerek-és világszemléletét én a legmesszebbmenőkig
követendőnek tartom! Az a pedagógus, amelyik nem képes tisztelettel,
szeretettel és odaadással fordulni a gyerek felé, az csak árt a gyerek
személyiségének és nem szabadna tanítania! Ideje lenne komolyan venni a
pedagógus hivatást és ezzel együtt a pedagógus képzést is, mert - ugyan nagy
szavaknak tűnnek, de- a jövőnk függ ettől!A
mostani oktatási rendszer passzivitásra kényszeríti a gyereket. Ezért fektettem
dolgozatomban nagyobb hangsúlyt a pedagógiai hozzáállás mellett a
tevékenységre, a mozgásra és természetesen a mindenhol „mostoha gyerekként”
kezelt testnevelésre.Utaltam
arra is, hogy a testnevelés oktatásában is szemléletváltásra van szükség. Az
iskolai testnevelésnek nem lehet feladata az élsport utánpótlásának nevelése. (Érdemes lenne az élsport mai helyzetén is komolyan elgondolkozni, mennyiben
szolgálja valójában az embert?) Itt is nagyon jó példa lehet a
Waldorf-pedagógia szemlélete, amire dolgozatomban több helyen is utaltam. Dolgozatom
testnevelésről szóló részének megírásánál nem volt könnyű dolgom, mert egyrészt
a Waldorf-iskolák testneveléséről tudomásom szerint nincs magyar nyelvű anyag,
másrészt egy ilyen iskolába nehéz bejutni. Nem azért, mintha szégyellnék
megmutatni azt, amit csinálnak, hanem a látogató zavarja azt a csodálatos atmoszférát,
ami egy-egy órán kialakul. Amit meg is értek.Végezetül
arra szeretném még egyszer felhívni a figyelmet, hogy a Waldorf-iskolák több
évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött olyan, a helyi környezetbe, kultúrába
illeszkedő, a társadalmi igényeknek is megfelelő, harmonikus, tiszta emberi,
szeretetteljes viszonyon alapuló életet élnek, mely minden gyereknek megadja
azt a lehetőséget, hogy legjobb képességeit kibontakoztatva válhasson belőle
aktív, egészséges, döntésre képes, magával és a környezetével harmóniában élő
szabad ember. Ha valakiben megfogalmazódott a jobbítási szándék, akkor dolgozatom
megírása nem volt hiábavaló.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése