A segítő kapcsolat - folytatás
Az első beszélgetés
Én: „Tetszik a
lakásod. Kedvelem a natúr fa bútorokat, az apró színes dísztárgyakat.”
A:
„Hát igen szép, de nagy munka volt
átalakítani. Nem is voltunk itt, amikor kivágták a falat. Nagyrészt az én
munkám és ötleteim valósultak meg.” –közben mosolyog, ahogy körülnéz,
mintha most venné észre a részleteket.
Én: „A mandalákat is
Te festetted?”
A: „Igen. Hiányzik is
az alkotás. Mindig is szerettem valamit alkotni: festeni, rajzolni, gyöngyöt
fűzni…
De hát most nem ez
van. Minden időmet kitölti Mónika. Szeretném jól csinálni, de úgy érzem már nem
bírom… szinte egész nap egyedül vagyok itthon, Pál dolgozik, ha hazajön,
sokszor itthon is dolgozik. Nincs segítségem, anyámék is majdnem 300 km-re
vannak…Jó, mondjuk a szülés után anyu volt itt, és sokat segített, hogy ő
főzött, mosott, mosogatott helyettem, de nem tud mindig itt lenni…”
–elkomolyodik, látszik, hogy a könnyeivel küszködik.
Én: „aha…jól szeretnéd
csinálni, de nincs, aki segítsen, ha kell.”
A: „Igen!…Nem tudom
mikor teszek jót, mikor nem…Itt van pl. ez a hordozó kendő. Tudom, hogy jó a
gyereknek, ha rajtam van, mégis mindenki más azt mondja, hogy nem kéne ennyit
„lógjon rajtam” a gyerek, mert majd nem tudom letenni, egyedül hagyni…De miért
is kéne egyedül hagynom, hiszen az a jó, ha együtt vagyunk, ha rajtam van…Nem?”
Én: „Te úgy érzed,
hogy jó, ha rajtad van, de mások szerint meg nem…”
A: „Igen, nekem is és
neki is így jó, mégis, mikor emiatt …-nak (megj: itt káromkodást használt),
akkor elbizonytalanodom, hogy tényleg
jó-e így? Mert azt látom, hogy tényleg csak így tud elaludni, vagy cicin. Mások
meg mesélik, hogy milyen jókat alszik már a gyerekük egyedül…Mónika meg nem.
Sokat sír, éjszaka is többször felébred cicizni. Nekem viszont meg már alig van
tejem…Pedig rengeteget iszom, figyelek a kajára is, mégsem elég…Mit csináljak?
Annyira kivagyok már ettől, hogy mindent megteszek, de még arra sem vagyok
képes, hogy szoptassam…” –elsírja magát.
Én: „Elbizonytalanodtál,
mert úgy érzed, hogy mindent megteszel, de Anna ennek ellenére sokat sír,
sokszor felébred…és azt tapasztalod, hogy nem elég a tejed…”
A: „Ez a legnagyobb
bajom! Elterveztem, hogy legalább egy évig szoptatok, meg annyit olvastam,
hallottam erről, hogy ez mennyire fontos, most meg úgy látszik, hogy fél év
után már elapad a tejem…mi lesz, ha nem tudom szoptatni? Én nem akarom, hogy tápszerezzen!”
–a sírás mellett megfeszül, olyan, mintha valakire a dühös lenne, mintha azt
mondaná: „csakazértse!”.
Én: „úgy látom, dühít
ez a helyzet…”
A: Felcsattan: „Igen, …-ra
dühös vagyok, mert nem értem miért van ez? Mit csinálok rosszul?”
Én: „Dühös vagy, mert
nem érted mi rossz van abban, amit csinálsz…”
A: „hát ez az, hogy
szerintem nem csinálom rosszul…de mégis olyan, mintha állandóan küzdenem kéne
mindenkivel szemben és én lennék a „hülye különc”, aki nem hajlandó úgy
csinálni, ahogy azt szokás…”
Én: „aha…különcnek
érzed magad, mert nem úgy csinálod, ahogy mindenki más?”
A: „Igen. Az voltam
mindig is! Gyerekként is különc voltam, magányos, „eminens”, „pedál”, „jó
tanuló-jó sportoló”, még kitüntetést is kaptam érte. És most is az vagyok:
„alternatív anyuka”, mert az ismeretségi körömben pl. senki nem használ hordozó
kendőt…
Na, meg nemrég
kiderült, hogy Mónika liszt-, tej-, és cukor-érzékeny…Emiatt is lelkifurdalásom
van, hogy ez is miattam van. Ezért is különc vagyok, csak az én gyerekemnek van
baja…” –még jobban sír.
Én: „gyerekként is és
most is „másnak”, magányosnak és küzdelmesnek éled meg az életed…”
A: „…gyerekként
rettentő magányos voltam. Ami elsőként és legtöbbször előjön, hogy ott vagyok a
szobámban, és mindig egyedül játszom, később meg egyedül tanulok. Anyám a
konyhában, apám a nappaliban a tv előtt. A suliban sem nagyon volt
barátom/barátnőm, csak a kézilabda edzéseken voltam nagyobb társaságban.
Aztán ami még eszembe
jut, hogy kis koromban sokat voltam az unokatesóméknál. Egy utcában lakunk. A
lány unokatesómmal egy osztályba is jártunk, –fél évvel fiatalabb nálam- a
bátyja 7 évvel idősebb. Ő sokat vigyázott ránk, vitt minket mindenfelé. Őt
bírtam. Meg az apjukat is, ő is sokat játszott velem. Olyan „pót-apuka” volt
nekem.
De azt hiszem
alapvetően az maradt meg bennem, hogy magányos vagyok.”
Én: „Ha jól értem, akkor
a gyerekkorod magányosan élted meg és ezt a magányt csak az unokatestvérek
enyhítették?”
A: „Hát igen, ezt
lehet mondani…csak azt nem értem, hogy most miért érzem magam megint hasonlóan
egyedül, mikor van férjem, vannak barátnőim, van egy csomó ismerősöm, mégis az
van bennem, hogy magamra maradtam, egyedül kell minden nap megküzdenem
mindennel, mindenkivel.”
Én: „Aha…egyedül
küzdeni mindenkivel…”
A: „Küzdeni…igen. De
miért kell küzdeni? Hogy csinálják mások? Miért nem lehet egyszerűen? Megvan
mindenem: van férjem, nem vagyok hülye, anyagilag is jól vagyunk, minden kéznél
van, mindent megvehetünk, amire szükségünk van, még van bejárónőnk is, aki
takarít helyettem. Hányan cserélnének velem? Hányan élnek sokkal rosszabbul,
mint én?
…Á!…biztosan velem van
a baj, hogy ezt nem tudom értékelni, örülni, elfogadni…csak nyavalygok”.
Én: „Az jutott
eszembe, hogy ez olyan, mintha valaki azt mondaná Neked: „Anna, ne nyavalyogj,
hiszen mindened megvan, tedd a dolgod!”
A: „…hm…igen, ez volt
mindig is otthon: „tedd a dolgod, tanulj jól, játssz egyedül, oldd meg egyedül…”.
Tényleg, mintha most is ez lenne: nincs kihez fordulnom, nem is fordulhatok,
mert egyedül kell megoldanom, nem számíthatok senkire. Pedig, szükségem lenne
támogatásra, de valahogy az van bennem, hogy az „nekem nem jár” és én vagyok a
béna, mert nem tudom megoldani.
Akkor ezért kerestem
mindig valami visszajelzést, megerősítést másoktól, mert sosem bíztam magamban,
hogy egyedül is képes vagyok. Otthon az volt a természetes, hogy mindig kitűnő
tanuló vagyok, nem kellett velem foglalkozni, mindenki teszi a dolgát: apu
dolgozik, pénzt keres, anyu is dolgozik, főz, mos, takarít.
Tényleg! Anyunak sem
segített soha senki, mégis munka mellett főzött, mosott, takarított mindig. Én viszont
sosem akartam „háziasszony” lenni! Én nem szeretek takarítani, főzni! Én nem
akarok olyan „rabszolga” lenni, mint anyu, aki egész életében csak ezt
csinálta. Apu meg sosem értékelte, sosem mondta, hogy ízlik neki a kaja,
semmit, csak döglött a tv előtt…”
Én: „Olyan, mintha anyukád
példájából az maradt volna meg benned, hogy anyának lenni „magányos” dolog és
egyfajta „rabszolgaság” amit apukád ráadásul nem értékelt, vagyis „értéktelen”.
Ezért nem akarsz olyan lenni, mint ő, de azt tapasztalod, hogyha másként
csinálod is –ugyanúgy kitűnően, mint az iskolában- mégis magányosnak érzed
magad”
A: „Érdekes…ez így még
sosem állt össze bennem, de lehet benne valami…Akkor ezért nem érzem magam jó
anyának, mert nemhogy jobban, hanem még úgy sem tudom csinálni, mint anyu?
Hiszen ő jobb háziasszony, jobban főz…sőt, neki még volt egy alkoholista férje
is, aki csak kihasználta, még ezt is el kellett tűrnie. Én tuti, hogy nem
tűrném el, ha Pál ilyen lenni. Kapásból kirúgnám. Anyu meg csak nyelt, és
eltűrt mindent, megbocsájtott százszor.
De azt hiszem igazad
van: én nem akarok olyan szolga lelkű anya lenni, mint anyu! Csak akkor mit
tegyek? Mitől leszek én jó anya? Milyen jó anyának lenni?
A: „Az eddigiek
alapján úgy látom ezek a legfontosabb kérdések számodra:
·
„Miért
érzem magam rossz anyának?”
·
„Milyen
egy jó anya?”
·
„Hogy
lehetek én is jó anya?”
Egyetértesz ezzel?
A: „Igen, azt hiszem
tényleg ezek a legfontosabbak most.”
Én: „Ezekre a
kérdésekre –amik majd még lehet, hogy változnak, alakulnak közben- próbáljuk
meg együtt megtalálni a válaszokat, de itt és most megállunk.
Tudunk találkozni a
jövő héten is ugyanebben az időben?”
A: „Igen, köszönöm!
Úgy érzem már most is világosabb lett számomra, hogy mi is van bennem és egy
kicsit meg is nyugodtam. Akkor találkozunk a jövő héten.” (Első beszélgetés
Annával, 2009. November)
Az első interjú tapasztalatai
Minden nő életének az egyik legnagyobb, –ha nem a
legnagyobb- változása az, amikor anya lesz. Teste-lelke alapvető változásokon
megy keresztül a gyermek fogantatásától, a megszületéséig és úgy gondolom nem
ér véget a szüléssel, hanem utána is tovább alakul, formálódik.
„Bizonyos értelemben,
az anyának pszichésen éppen úgy meg kell születnie, mint ahogy a babának
fizikailag. Amit a lelkében világra hoz, az egy új öntudat: az anyaság érzése.”
(Daniel N. Stern: Anya születik. 2007. 5. oldal)
Annával való első találkozásom után felidéztem magamban
Annát a tőlem telhető legteljesebb formában: öltözködését, tartását, mondatait,
hangulatának változásait, tekintetét, annak változásait attól függően, hogy
éppen férjére, Mónikára vagy éppen múltjába visszafelé néz-e.
Amikor a múltjába révedt szomorú volt a tekintete, amikor
férjére, neheztelés, feszültség tükröződött benne.
Ezek után lett az a hipotézisem, –ahogy azt már az előzőekben is kifejtettem- hogy Anna lelkében kétféle „anyakép” „küzd
egymással”. Egyfelől él benne az a minta amit, mint minden nő, az édesanyjától –és
ha volt alkalma megtapasztalni, akkor a nagymamájától- hoz arról, hogy milyen
egy nő, milyen egy anya.
Másfelől tudatosan készülve az anyaságra, kialakított egy
képet magában arról, hogy ő milyen anya szeretne lenni. Ez részben az édesanyai
minta tagadására –„ami nekem nem volt jó, azt nem tehetem meg a gyerekemmel”,
másrészt az azóta megtanult és a társadalomban tapasztalt mintákra épül.
Feszültsége szerintem ebből is fakad: „másként csinálom,
mint az anyám, de így sem érzem jó anyának magam, mit tegyek?”.
„Egy nő mindig az
anyja lánya marad, és ez a kapcsolat, legyen jó vagy rossz, az énje
központjában áll. Ha gyermeke születik, onnantól inkább anyaként azonosítja
magát, mint leányként. A korábbi azonosulás, az anyja lányaként töltött élete a
múlttá válik, miközben anyaként megélhető jövője –annak összes nagy
lehetőségével- most kezdődik. Vagyis ez az alapvető és igen gyorsan lezajló
változás egy mély veszteséggel is jár, miközben nagyszerű távlatot nyit.
Bárhogyan is, sosem lesz többé egyszerű leány. Abban a bonyolult érzelmi
zűrzavarban, amelyet a legtöbb nő átél kisbabája születése után, az a különbség
igen fontos elem. Ez magyarázza, hogyan érezhet boldogságot és szomorúságot
egyszerre –boldogságot a jövevény miatt és szomorúságot azért, amit örökre
elhagyott.” (Daniel N. Stern, 2007. 8-9. oldal)
Gyermeke születésével Anna lelkében is központi helyre
került az anyjával való kapcsolat, minta. Elmondása alapján az édesanyjának
életében anyának lenni egyet jelenthetett egy magányos „háziasszonyi”
szereppel: jól kell tudni főzni, mosogatni kell, takarítani kell és „nyelni
mindent”. Anna szerint ez egy „rabszolga sors”, amilyet ő nem szeretne. Ettől
az életformától való távolodását kifejezte azzal is, hogy „300 km-re költözött”
a szülői háztól, valamint, hogy nála az ilyen „rabszolga munkát” átveszi a bejárónő.
De ez is okozhat egy belső feszültséget, hogy egy jó anya megengedheti-e
magának, hogy bejárónőt tartson? Hiszen ezzel eltér a lelkében élő mintától. Az
is okot adhatott nála lelkifurdalásnak, hogy azt viszont jónak élte meg, amikor
szülése után édesanyja eljött és főzött, mosott, takarított helyette.
Ő nem házi munkával, hanem minden idejét a gyermekével
szeretné tölteni: „kendőben mindig rajta lóg” és még „elaludni is csak cicin
tud”. Így Mónika majd biztosan nem érezheti magát olyan „magányosnak”, mint
amilyennek ő érezte magát.
Ezzel viszont Anna újra a különc szerepébe került a többi
anya között, mert ők nem így csinálják, nem erősítik abban, hogy jól csinálja.
Emellett előjött Mónika „különcsége” is azzal, hogy –a többi ismerős gyerekhez
képest „más”- étel allergiája van.
Édesanyjának fizikai távolságán túl, Anna gyerekkori magány
érzésének felszínre kerülését erősíthette az is, hogy: „Pál sokat dolgozik,
sokszor este is”, amiből azt élhette meg, hogy „nem számíthatok a férjemre
segítségként”. Feltételezem, hogy az otthoni szerepeik változását nem
tisztázták egyértelműen, mert abból, ahogy Anna arca változott, mikor Pálra
nézett és ő nem nézett vissza rá, azt éreztem, hogy kimondatlan érzések feszülhetnek
köztük.
Pál ugyan nem alkoholista, –sőt sportos, egészségesen él-
mint Anna édesapja volt és nem a TV előtt „döglik”, de ugyanúgy nem néz rá,
„észre sem veszi Annát” a szükségleteit, mint ahogy édesapja sem vette észre.
Anna édesanyja a konyhában, édesapja a nappaliban „élte az
életét”. Valószínű, hogy nem sok kommunikáció volt köztük, így Annának sem
biztos, hogy vannak szavai, mintái arra, hogy kifejezze ezeket a szükségleteit,
és valószínűleg az is él benne, hogy a férjemet „el kell fogadni úgy, ahogy
van”, ahogy édesanyja is számtalanszor megbocsájtott az alkoholista férjének és
kvázi „hagyta”, hogy úgy éljen, ahogy akar.
Az is felmerült bennem, hogy Anna szülei ugyan egy házban
étek, de külön szobákban, elszeparálódva. Az, hogy Anna szorgalmazására:
kivették a falat a lakásban, azt is üzeni nekem, hogy: „itt nem fog senki
elszeparálódni, itt mi együtt élünk”. Mindenki látható, mert„egy-lég-terű” lett
az élettér.
Az első találkozásunk után ezeket a momentumokat találtam a
legmeghatározóbbaknak Anna problémájában.
Az első három találkozás jelentősége
Az első interjú jelentőségén túl fontos szakasznak tartom
együtt az első három alkalmat is. Úgy gondolom, hogy minden segítő munkához
elengedhetetlen, hogy kialakuljon bennem az, hogy tudok segíteni a kliensnek,
nincsenek ellenérzéseim, feszültségeim, amik arra utalnának, hogy a kliens problémája
előbb magamban feldolgozandó problémát hoz elő.
„Gyakran felvetődik
olyan kérdés is, hogy a terapeuta ezzel és ezzel a konkrét beteggel képtelen
dolgozni. Egyik szegedi találkozón Rogersnek is feltették a kérdést: mit tenne,
ha ezt tapasztalná egy kliensével kapcsolatban? –„Tanácsot kérnék”- volt a
válasz. Valóban, vannak a terápiás gyakorlatban olyan helyzetek, amikor
elkerülhetetlen, hogy tanácsért forduljunk valakihez” (Tringer László, 2007.
105. oldal)
Ezért én minden alkalommal el szoktam mondani a klienseknek,
hogy az első 2-3 alkalom az „ismerkedés szakasza” is, ami ugyan a kapcsolat
kialakításának, kialakulásának a része, de alkalmat ad az önvizsgálatra,
önreflexióra is a kliens és a saját oldalamról is. Általában a harmadik
alkalommal kötjük meg a közös munkára a szerződést, de csak akkor, ha
mindketten úgy érezzük és ki is mondjuk, hogy a közösen megfogalmazott cél
elérésben együtt tudunk dolgozni.
A szerződés kötés
Első körben abban egyeztünk meg, hogy heti egy alkalommal
fogunk találkozni, ugyanabban az időben, 1 órára 10 alkalommal.
Ennek az időszaknak azt a célt fogalmaztuk meg közösen, hogy
segítségemmel meg tudja érteni, mi az oka annak, hogy kedvező anyagi
körülményei, tudása, tapasztalata ellenére miért nem érzi magát jó anyának.
Röviden: „Miért érzem nem érzem magam jó
anyának?”
A 10. alkalom után értékelni fogjuk, hogy elértük-e a
kitűzött célt és ennek eredményétől függően eldöntjük, hogy szükséges-e további
közös munka és akkor továbblépünk az első alkalommal megfogalmazott második
kérdésre: „Milyen egy jó anya?”, vagy
új, más célt fogalmazunk meg, vagy az elért eredmény, felismerés birtokában már
önállóan is tudja tovább vinni az életét és akkor lezárjuk a közös munkát.
A szerződést 3.
találkozásunk alkalmával kötöttük meg a fenti keretekkel, céllal, amelyre
mindketten kimondtuk, hogy eddig találkozásaink alapján úgy érezzük, hogy
tudunk együttműködni.
(http://www.augeo.hu/)
(http://www.augeo.hu/)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése